11.09.2007

ipe un ser

Latince gibi "ipe un ser"
Birşey daha farkettim
İnsanoğlu dili öğrenirken önce soru eklerini mi öğreniyor acaba?

Ben: Geldin mi Kaplumbağa?
Kapluş: Geldim

Ben: Gördün mü? Tamam mı? Söz mü?
Kaplumbağa: Gördüm. Tamam. Söz.

Bu diyaloglarda Kaplumbağa henüz söz'ün ne anlama geldiğini falan elbette bilmiyor ama şaşıyorum o soru eklerini ayırıp ana kelimeyi kullanıp bana cevap vermesine. Hoş ben televizyonun ve hatta telsizin bile nasıl çalıştığına hayret ediyorum. Bir de Aktris'in ayaklarının 33 numara olmasına:))) Şaşır şaşır bitmez bu hayat:)

2 Yorum:

Adsız dedi ki...

ilahi sardun ya ciğim.,cook
hoş sun.beni güldürdün:))
sevgy le kal,kelebe k 99

Adsız dedi ki...

Sevgili Sardunya,oğlumu ödevini
şimdi gördüm;senınle paylaşmak
istedim,Sevgiler,Hartal

SORU EKİ ''mi''
mi soru eki,kendinden önceki sözcükten her zaman ayrı yazılır ve ünlüsü,önceki sözcüğün ünlüsüne kalınlık incelik,düzlük yuvarlaklık
yönlerinden uyar:Ali geldi mi?-
Onu gördün mü?-Kitabı okudun mu?

Eylem çekimlerinde mi soru eki,kendinden sonra gelen eklerle bitişir ve ünlüleri önceki sözcüğün
ünlülerine uyar:Ali gelmiş miydi?-
Ali hasta mıydı?-Görüyor muymuş?-
Ölür müsünüz öldürür müsünüz?

Bu ek kimi zaman,belirli geçmiş zamanlı bir tümceyle zaman,koşul ya
da neden ilişkisiyle birbirine bağlar;o durumda da ayrı yazılır ve kendinden önceki sözcüğün ünlü-
lerine uyar: Öğretmen bağırdı mı
herkes sinerdi.Sınıfa girdi mi bir sessizlik olurdu.Bizi gördü mü
ağlardı.Akşam oldu mu eve giderdi.

(''ile''sözcüğünün bitişik yazılışı
oğlumun bir hafta sonra ki ödevi;
kısmet olursa paylaşırım..)