17.11.2011

Bir anne nasıl olur da askerliği reddetmez

Hiçbir satırını atlamadan burada yer almasını istediÄŸim bir yazı/insan/anne. 

Biraz kendinizi anlatsanız, önce…
Öyleyse size vicdani reddimi açıkladığım metinden birkaç satır okuyayım: Ben Ayşegül Şora. 61 yaşındayım. İstanbul Üniversitesi İktisat mezunu, çeşitli kuruluşlarda yöneticilik yapmış, şu anda da emeklilik döneminde kendini yarı profesyonel olarak denizlere vermiş, 36 ve 30 yaşlarında 2 kız annesi, toplumuna duyarlı, silah düşmanı bir kadınım. Şu anda, küçük bir teknem var. Yelken dersi veriyorum.

Vicdani ret kavramını ilk ne zaman duydunuz?
Geçen sene kızımdan duydum. Haberim yoktu. Vicdani reddini açıklayanların hapse girdiÄŸinden bahsetti. Çok üzüldüm. Uzun süredir de Türkiye’deki askerliÄŸin birçok açıdan tehlikeli olduÄŸunu, kalkması gerektiÄŸini düşünüyordum. MeÄŸer bunun adı vicdani retmiÅŸ. Takındığım tavrın bir adı varmış. Biraz da çok bunalmıştım, son dönemde. Ben vicdani retçiyim demem gerekiyordu. 61 yaşında bir kadın olarak vicdani ret açıklamak bazısında ‘Amaan zaten erkek evladı yok, zaten erkek deÄŸil, zaten 61 yaşında, ne kolay’ gibi bir düşünce yaratabilir. Fakat öyle deÄŸil.

Niye bunalmıştınız?
Benim arkadaÅŸ çevrem 45-65 yaÅŸ grubunda. Bu insanların içinde benim gibi düşünen, silaha, ölüme her ÅŸeye karşı olanlar 50 kiÅŸide 3 kiÅŸi filan. Herkes Türkiye Cumhuriyeti’nin korunması için askerlerimiz çok önemli insanlar gibi ÅŸeyler söyleyip duruyor. Ve ben bazen lafa laf katmaktan imtina ediyorum. Çünkü bakıyorum ki, uzatsam, sorgulasam arkadaÅŸlığımız bitecek. YaÅŸadığım toplumla barışık deÄŸilim ve bu bana çok acı veriyor.

Arkadaş ortamınızda vicdani ret tuhaf karşılanan bir tavır mı?
Tabii. Ben kendimi anlatmakta güçlük çekiyorum birçok konuda. Mesela oy verme konusunda bir karar almıştım. CHP’li bir aileden gelmeme raÄŸmen Kürt sorunu silahla deÄŸil müzakereyle çözülene kadar BDP’ye oy verecektim. Bu nedenle referandumu da boykot etmiÅŸtim. Birçok arkadaşım “Bunu nasıl yaparsın, bu AKP’ye yarar” filan dediler. Hiç böyle ÅŸeyleri düşünemem, satranç oynarmış gibi oy kullanamam. Facebook’ta bunu açıkladığımda bütün arkadaÅŸlarım hatta teyzemin oÄŸulları filan “Ne yapıyorsun, deli misin, ÅŸaşırdın mı sen?”diye tepki gösterdiler. Eskiden bana CHP filan iyi gelirdi, ÅŸimdi yok. Hiçbir parti yok aslında. Hiçbir gazete de yok. Çok yabancıyım ülkeme.

Yabancılık ve fikrî yalnızlık zor olmalı…
Ä°ÅŸte o zorluÄŸu aÅŸmak için kendimi denizlere verdim. Geçen gün kayalıklara oturmuÅŸ bir tekneyi kurtaran ekibin içindeydim. Ä°stanbul’da yaÅŸayabilmek için ancak denizde olmak lazım, bu lafımı benim yaşıma geldiÄŸinde daha iyi anlarsın.

Kararınız sizi rahatlattı mı biraz?
Evet. Vicdani retçiyim, her yerde söylüyorum. Silaha karşı olmanın, insanların bu ÅŸekilde ölmesine, bunun devlet tarafından desteklenmesi ve örgütlenmesine karşı olmanın bu ülkede bir müeyyidesi varsa onu da kaldırırım. Hiç umurumda deÄŸil. Korkum yok, bu yaÅŸtan sonra. Ortaokuldayken Milli Güvenlik dersine giren askerin söylediÄŸi lafı hiçbir zaman unutmam. “Bizim mesleÄŸimiz adam öldürmek” demiÅŸti. DoÄŸru söylüyordu çünkü meslek dedikleri ÅŸey silah üzerine kurulu. Askerlik ve silahla ilgili ilk fikir o günlerde kafamda uyandı. Ama sonra baÅŸka türlü bir hayat düzeni araya girdi.

Sizin vicdani reddinizi açıklamanız arkadaşlarınız arasında nasıl karşılandı peki?
Valla beni iyice tuhaf karşılayanlar olmuştur. Beni hiç ilgilendirmez. Bana tuhaf kadın demeyen gerçekten aydınlık arkadaşlarım da var ama çok çok az tabii. Bir kadında susuzluktan bile güçlü olan şey annelik içgüdüsüymüş. Bir kadın, bir anne nasıl olur da vicdanen askerliği, silahı reddetmez anlayamıyorum.

OĞLUMU ASLA ASKERE GÖNDERMEZDİM
Ben bir apartman çocuÄŸu olarak büyüdüm. Moda’da otururduk. Siyasetle hiç ilgilenmezdim. Taa ki Ä°stanbul Ãœniversitesi’nde Tarık Zafer Tunaya’nın, Ä°dris Küçükömer’in derslerine girene kadar. Bir gün kendimi Dev-Genç’in toplantısında buldum. Bir kız konuÅŸma yapıyordu. Sonra çıkarıp masaya bir silah koydu. O silah yüzünden bir daha o toplantılara gitmedim. Ne adına olursa olsun silahın ve ölümün hiçbir kısmında yer almak istemem. EÄŸer bir erkek evladım olsaydı askere göndermezdim.

Kaynak: http://www.radikal.com.tr/Radikal.aspx?aType=RadikalEklerDetayV3&Date=&ArticleID=1069772&CategoryID=77

0 Yorum: